Artikel

Melaka Bakal Bina Taman Tema Disney Dan Sistem Tren Maglev, Menjelang 2027

Dalam tempoh 5 tahun lagi, Melaka rancang membangunkan sebuah Taman Tema Disney di Jasin dengan berkeluasan sehingga 80.9 hektar – ini secara langsung menjadikan pembangunan taman tema baharu tersebut antara yang terbesar di ASEAN.

Pembangunan ini menurut perkongsian Exco Pelancongan Warisan Melaka akan melibatkan perbelanjaan menyeluruh mencecah RM2 bilion. Selain itu, Melaka pada masa yang sama turut berhasrat membangunkan sistem Tren Maglev sepanjang 22 kilometer yang akan menghubungkan destinasi pelancongan negeri bersama nilai pelaburan sekitar RM900 juta.

Adanya perancangan sedemikian ini akan meningkatkan kembali trafik pelancongan Melaka seperti sebelum pandemik COVID-19. Tidak hanya pembangunan segmen hiburan tersebut, Melaka pada September lalu turut memaklumkan akan membangunkan laluan antara Malaysia-Indonesia pada laluan antara pesisir pantai di Dumai, Indonesia ke Telok Gong, Masjid Tanah. Buat masa ini langkah tersebut masih lagi di peringkat awal cadangan pembinaan.

Berbalik kepada pembangunan taman tema Disney tersebut, perancangan itu akan memperlihatkan penyertaan beberapa pihak bersama kementerian negeri – antaranya Taming Sari Berhad, Institusi Perbankan (Exim Credit Dubai Zurich Capital Bank & Sparco Bank UK) dan Korea Camping Caravanning Federation A Divisional Corporation (KCCF).