Artikel

Kerajaan Rancang Sediakan Perumahan Mampu Milik Selesa Kepada B40, Miskin Bandar – PM Muhyiddin

Isu berhubung pembangunan perumahan ini seringkali dititikberatkan untuk penarafan mampu milik ke atas semua golongan pendapatan, termasuklah miskin bandar dan B40. Kini kerajaan persekutuan optimis untuk menyediakan perumahan mampu milik selesa kepada golongan tersebut.

Melalui inisiatif Kementerian Wilayah Persekutuan pada Panduan Pelaksanaan Pembaharuan Semula Kuala Lumpur – pembangunan dapat dilakukan. Ia dapat merangsang semula kawasan usang dan tidak ekonomik.

Langkah ini diperkatakan dapat meningkatkan nilai hartanah kawasan tersebut dan lebih berdaya saing. Usaha ini seiring dengan kenyataan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) pada 3 Februari lalu – lebih RM1 bilion diperuntukkan untuk membina rumah kepada kumplan B40 dan M40 pada tahun ini melalui Projek Perumahan Rakyat (PPR), Rumah Mesra Rakyat (RMR) dan Program Perumahan Penjawat Awam Malaysia (PPAM).

Selain memperuntukan penyediaan perumahan yang lebih selesa kepad B40 dan miskin bandar – kerajaan juga turut akan meningkatkan kapasiti perlindungan kebajikan kepada mereka.

Penyediaan kebajikan ini merangkumi warga Kuala Lumpur yang berada di kawasan kos rendah awam dan swasta serta PPR.