Artikel

36% Ibu Bapa Di Malaysia Akui Mula Didik Anak Tentang Kewangan Seawal Usia 5 Tahun

Di Malaysia sahaja, diperhatikan sekitar 36% ibu bapa telah memulakan langkah mendidik anak mereka tentang kewangan seawal usia 5 hingga 6 tahun. Peratusan itu lebih menggalakkan berbanding 30% ibu bapa di rantau Asia yang mula bertindak sedemikian pada purata usia 7 hingga 10 tahun.

Walaupun tahap peratusan ini mengalakkan namun masih ramai ibu bapa akui mereka tidak pasti akan pendekatan terbaik mahupun cara untuk dapatkan ilmu kewangan untuk tujuan perkongsian.

Goodday dalam usaha mereka memupuk tabiat kewangan dan membuka peluang keusahawanan kanak-kanak melalui GOODDAY KidSTART kini menyatakan pendedahan kewangan kepada anak-anak wajar dimulakan lebih awal. Ini kerana 80% beranggapan tanggungjawab tersebut adalah sebahagian daripada sukatan pelajaran di sekolah.

Malah menyokong pada kekurangan literasi kewangan dalam kalangan belia negara ini, Suruhanjaya Sekuriti (SC) mendapati ramai belia tidak dapat menguruskan kewangan dengan baik serta lebih cenderung berbelanja melebihi kemampuan mereka. Maka persekitaran ini wajar dibendung dengan lebih awal untuk mempersiapkan anak Malaysia akan risiko kewangan di masa hadapan.

Melalui tindak-balas itu, Goodday pada pelancaran semalam kini menyeru kumpulan ibubapa untuk mengambil peluang bersama anak mereka menyertai Goodday KidStart bagi berkongsikan pengetahuan kewangan dan berkongsikan idea perniagaan kecil bersama rakan industri berkaitan.

Sebarang maklumat lanjut, orang awam boleh layari Goodday Malaysia untuk memberi pendedahan kewangan berganda kepada kanak-kanak negara.