Artikel

Malaysia Perlukan 50,000 Buruh Sawit, Tampung Keperluan Industri Negara

Ketidakmampuan memiliki tenaga kerja yang mencukupi, bakal memberi kesan kepada pertumbuhan negara – itu realiti yang sedang didepani sektor komoditi sawit ketika ini.

Malaysia buat masa ini memerlukan 50,000 buruh sawit dengan kadar segera, untuk meningkatkan pengeluaran bagi menampung ketirisan permintaan disebabkan penangguhan eksport Indonesia dalam pasaran sawit.

Mengikut laporan, kegagalan Malaysia memanfaatkan pasaran sawit ketika ini akan merugikan pertumbuhan negara. Kementerian Perusahaan, Perladangan dan Komoditi (KPPK) pada masa ini telah meluluskan 32,000 pekerja asing secara pengecualian khas untuk penuhi keperluan sektor tersebut.

Dijangka kelulusan itu dapat diselesaikan menjelang, akhir Mei ini.

Selain memerlukan tenaga kerja di lapangan, KPPK turut mengalukan penyertaan pekerja tempatan pada tugas pentabiran serta pengurusan – bagi memperkasakan sistem industri sawit.

Bagaimanapun KPPK menjelaskan terdapat sasaran dalam tempoh 5 tahun mendatang, industri sawit negara tidak lagi bergantung kepada tenaga asing dan akan menerapkan penggunaan teknologi. Dijangka negara mengurangkan 40% kebergantungan tenaga kerja dalam sasaran tempoh tersebut.