Artikel

Kriptowang Luna Hilang Hampir Keseluruhan Nilai – Jatuh Dibawah $0.01

Terra Luna sebelum ini merupakan salah satu kriptowang yang menduduki 10 tangga teratas dari segi nilai, dan pernah dijual pada nilai melangkaui $100 untuk setiap satu Luna. Namun, kini, ia didagangkan dibawah 1 sen ($0.01) setiap satunya.

Luna dilihat menghadapi kontroversi apabila stablecoin TerraUSD yang ditambatkan padanya jatuh nilainya dibawah $1. TerraUSD ini dibangunkan secara algoritma, dan token berkenaan dibina dengan “membakar” kriptowang Luna untuk membolehkan ia dijana dan mengekalkan nilai $1. Apabila jatuh dibawah $1, perkara ini membawa kepada kesan terhadap nilai kriptowang Luna – membuatkan ia dijual oleh ramai pelabur. Luna yang pada minggu lepas bernilai sekitar $85, mencapai nilai bawah $0.01 hari ini.

Sejumlah besar pelabur yang memegang kriptowang Luna menghadapi kerugian besar – termasuk ada juga pelabur tempatan yang melabur menggunakan duit pengeluaran KWSP baru-baru ini.

Buat masa ini, pihak disebalik kriptowang Luna telah mencadangkan beberapa kaedah – termasuk “membakar” sejumlah token dan kriptowang Luna dalam cuba menampung dan kembalikan semula nilai TerraUSD kepada $1.

Disamping itu, Luna Foundation Guard juga mempunyai sejumlah pegangan Bitcoin dalam simpanan – dan kini ramai yang takut akan organisasi tersebut mungkin menjual Bitcoin dalam menampung kerugian serta mengembalikan nilai tambatan.