Artikel

Malaysia Terus Terajui Pasaran Ekonomi Islam Global – Selama 9 Tahun Berturutan

Memiliki anggaran populasi 1.9 bilion, dunia Islam kini mencatatkan peningkatan 8.9% dalam perbelanjaan pengguna untuk tahun 2021 kepada sekitar $2 trilion. Sementara aset kewangan Islam pula dijangka meningkat 7.8% kepada $3.6 trilion. 

Aliran ini secara langsung meramalkan perbelanjaan pengguna beragama Islam bakal mencecah $2.8 trilion menjelang 2025 kelak. 

Lebih menarik, peningkatan arena ekonomi Islam itu telah diterajui Malaysia – selama 9 tahun berturutan. 

Berdasarkan tinjauan Petunjuk Ekonom Islam Global – DinarStandard, negara terus mengungguli carta ekonomi Islam dunia dari kalangan 81 buah negara.

Malaysia diperhatikan tidak hanya tertumpu pada pasaran halal, tetapi turut meluaskan skop pasarannya melalui produk kewangan Islam, siri animasi Islamik, hab inovasi serta tingkatkan kecekapan kawal-selia perundangan Islam. 

Adanya usaha sedemikian, ini memberi kelebihan buat negara untuk meraih peluang penerokaan baharu dalam pasaran ekonomi Islam. 

Selain Malaysia di kedudukan pertama laporan, negara jiran turut memaparkan peningkatan dalam arena pasaran tersebut, di mana Indonesia (4) memperlihatkan kenaikan dalam pasaran fintech Islam dan Singapura (7) semakin berkembang pada arena fesyen dan mesra Islam.