Artikel

2 Juta Pencarum Bumiputera Kini Mempunyai Kurang Daripada RM1,000 Dalam Akaun KWSP

Pengenalan i-Lestari, i-Sinar dan i-Citra sememangnya beri kelegaan kepada para pencarum untuk depani krisis COVID-19 sebelum ini. Bagaimanapun, usaha itu secara langsung beri kesan kepada simpanan persaraan orang awam.

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) kini memaklumkan akan terus memperkasa dan membantu para pencarum membina kembali simpanan persaraan mereka dan menghentikan sebarang pengeluaran khas untuk menjamin pengukuhan dana tersebut.

Berdasarkan pengamatan KWSP disebabkan pengeluaran kecemasan ini – sekitar 3.6 juta pencarum memiliki kurang daripada RM1,000 di dalam akaun dan 6.1 juta pencarum pula memiliki kurang daripada RM10,000 dalam akaun KWSP.

Angka itu merangkumi 2.0 juta pencarum Bumiputera (25%) yang memiliki kurang daripada RM1,000 dan 4.4 juta lain pula memiliki kurang daripada RM10,000.

Buat pengetahuan umum, asas seseorang pencarum memiliki simpanan minimum adalah RM240,000 ketika mencapai usia 55 tahun. Maka jika tindakan pengeluaran khas terus ditawarkan ini akan beri kesan kepada pencarum ketika tempoh persaraan mereka kelak.