Artikel

Individu Diwajibkan Jalani Ujian Pengesanan COVID-19, Sebelum Memulakan Perjalanan Pelancongan – Khairy Jamaluddin

Pelaksanaan gelembung pelancongan, seperti destinasi Pulau Langkawi dibuka susulan telah mencapai indikator 89.9% penduduk dewasa melengkapkan vaksinasi. Maka bagi menjamin keselamatan bersama, kewajipan pelancong domestik melakukan ujian saringan harus diterapkan.

Menurut kenyataan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) pada hari ini (15 September) semua pelancong diwajibkan menjalani ujian pengesanan COVID-19 sebelum memulakan perjalanan rentas negeri pada 16 September kelak dalam tempoh 48 jam sebelum tarikh berlepas.

  • Semua pelancong berkaitan diwajibkan membawa keputuan ujian ketika di pemeriksaan pintu masuk lapangan terbang dan terminal feri
  • Pelancong juga boleh membeli kit ujian kendiri saliva dan membawa kit tersebut ke terminal untuk menjalani ujian saringan ditempat yang disediakan
  • Pelancong juga boleh membeli kit ujian di tempat saringan yang tersedia di lapangan dan terminal feri

Ujian pengesanan ini wajib buat semua individu berusia 18 tahun dan ke atas serta remaja dan kanak-kanak yang berusia 7 tahun sehingga 17 tahun. Bagi keluarga atau sekumpulan individu didapati positif COVID-19, pihak kesihatan yang bertugas dilapangan akan memaklumkan tindakan lanjutan, untuk memastikan tiada penularan berlaku.

Oleh semua rakyat Malaysia dinasihatkan untuk sentiasa mengamalkan SOP yang telah ditetapkan, tindakan kelonggaran yang diberi bukanlah akses kepada risiko baharu. Semua pihak harus memainkan peranan bersama, untuk menjamin perjalanan semua pihak.