Artikel

Malaysia Akan Pergiatkan Kemasukan Pelaburan Asing, Wujudkan Pekerjaan Baharu – DS Azmin Ali

Bagi memastikan pemulihan ekonomi pada pertumbuhan negara kekal berada di landasan yang tepat – usaha memperkasakan peluang pekerjaan baharu serta menarik lebih banyak kemasukan pelaburan asing, akan terus diperkasakan negara.

Seperti yang umum ketahui, minggu lalu pengumuman senarai kabinet 2021 memperlihatkan pengekalan kedudukan Datuk Seri Azmin Ali selaku Menteri Kanan merangkap Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) telah ditetapkan.

Ini bermakna agenda pertumbuhan ekonomi masih dipimpin oleh DS Azmin Ali sebagai jemaah menteri baharu bagi tahun ini.

Antara fokus awal yang dinyatakan adalah ketika fasa pemulihan, pentadbiran perlu memastikan rakyat memiliki akses sumber untuk membantu pertumbuhan negara. Adanya penyertaan aktif ini akan membantu meningkatkan semula aliran pertumbuhan negara.

Malah semua pihak juga dinyatakan perlu memanfaatkan proses vaksinasi negara yang sedang berjalan lancar. Melalui kerjasama ini, ia akan membantu ekonomi negara kembali pulih sepenuhnya dan terus memperlihatkan aliran yang mampan.

Pengukuhan kerjasama semua pihak dinyatakan selari dengan konsep Keluarga Malaysia – untuk kembali membangunkan semula ekonomi rakyat tanpa mengugat pendapatan mereka.