Artikel

Pelaksanaan Sekatan, Penangguhan Operasi – Cenderung Tingkatkan Tahap Pengangguran Negara

Kala negara sedang menerapkan pelaksanaan sekatan secara bersasar ketika ini – antara kegusaran yang harus dipandang serius adalah tahap pengangguran negara.

Umum harus sedari, apabila adanya langkah penangguhan sesebuah operasi premis maka ini akan membawa kepada risiko peningkatan pengangguran negara yang ketika ini di paras 4.7%.

Berdasarkan tinjuan 2021 Edelman Trust Barometer– sekitar 89% responden lebih khuatir akan aspek kehilangan pekerjaan ketika pandemik. Sementara itu, 77% rakyat negara pula bimbang akan penularan jangkitan COVID-19.

Kegusaran tersebut nyata relevan apabila kebanyakkan premis yang tersenarai pada Hotspot Identifacation for Dynamic Engagement (HIDE) kini diarahkan menangguhkan seketika operasi mereka selama 3 hari oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Tindakan itu untuk mengurangkan kadar kebolehjangkitan kepada pengunjung.

Pada masa yang sama, pemerhatian firma penyelidikan CGS-CIMB dan UOB ke atas situasi ini turut memperakui momentum pengambilan pekerjaan akan tergendala buat masa ini.

Meskipun berdepan dengan sekatan baharu pihak penganalisa masih mengekalkan jangkaan pengangguran Malaysia pada tahun ini di kitaran 4.3%.

Semua pihak harus bersiap sedia mendepani cabaran ini -penyusutan tenaga kerja tidak hanya meningkatkan kadar tanggungan kos operasi tetapi turut cenderung memberi kesan kepada aliran tunai dan ekonomi negara.