Artikel

691 Kes Positif COVID-19 Dicatatkan, Rakyat Perlu Elakkan Kunjung-Mengunjung – DG Hisham

Berikutan peningkatan kes sehingga 691 kes positif COVID-19 pada hari ini (6 Oktober) Tan Sri Datuk Dr. Noor Hisham – Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia (KKM) menyarankan semua pihak mengikuti piawaian garis panduan kesihatan.

Berdasarkan kenyataan sidang media tersebut, sekitar 688 kes adalah penularan yang berlaku di dalam negara. Manakala 661 kes pula adalah dalam kalangan rakyat Malaysia, 27 kes pula warga asing.

Ternyata penularan ini membabitkan 12 negeri, di mana Sabah mencatatkan 219 kes, Kedah pula 397 kes, Selangor sebanyak 38 kes, Perak sebanyak 8 kes, Negeri Sembilan pula 7 kes, Johor mencatatkan 6 kes, Kuala Lumpur mencatatkan 4 kes, Sarawak pula mencatatkan 3 kes, Pulau Pinang pula 3 kes, manakala Terengganu, Putrajaya, Labuan pula mencatatkan 1 kes.

Sehingga kini, terdapat 31 kes positif COVID-19 yang sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU), di mana lapan (8) kes memerlukan bantuan pernafasan.

KKM bagaimanapun menasihi orang untuk mengelakkan kunjung-mengunjung dan pihaknya akan terus memantau memastikan langkah pencegahan dan kawalan yang sewajarnya adalah dilaksanakan secara berterusan.