Artikel

Wabak Coronavirus: Status Di Dunia

Virus yang mirip dengan patogen SARS telah mengambil 106 nyawa sejak muncul di pasar makanan laut, pusat bandar Wuhan China, telah tersebar di seluruh dunia.

Berikut adalah tempat-tempat yang mengesahkan kes-kes Novel Coronavirus 2019:

CHINA

Sehingga Selasa, lebih daripada 4,000 orang telah dijangkiti di seluruh China, kebanyakannya di dalam dan di sekitar Wuhan, sebuah bandar di negeri Hubei.

Kebanyakan orang yang meninggal dunia terletak di rantau itu, tetapi pihak berkuasa telah mengesahkan kematian telah berlaku di tempat lain, termasuk kematian pertama di Beijing.

MACAU

Sebuah hab perjudian sangat popular dengan pelancong dari tanah besar, telah mengesahkan enam kes pada hari Selasa.

HONG KONG

Di Hong Kong, lapan individu mempunyai penyakit ini. Daripada jumlah tersebut, enam telah tiba melalui terminal kereta api berkelajuan tinggi yang menghubungkan bandar raya itu ke tanah besar.

WILAYAH ASIA-PASIFIK

AUSTRALIA

Lima kes telah disahkan di Australia – semuanya tiba di negara ini dari Wuhan. Pesakit sedang dirawat di hospita Sydney dan Melbourne.

KEMBOJA

Kementerian Kesihatan Kemboja melaporkan kes pertama virus itu pada hari Isnin: seorang lelaki berusia 60 tahun yang tiba dari Wuhan dan kini stabil di ruang pengasingan.

JEPUN

Pihak berkuasa kesihatan Jepun mengesahkan kes keempat di negara ini pada hari Sabtu: seorang lelaki berusia 40-an, melawat Jepun dari Wuhan, yang berada di hospital dalam keadaan stabil.

Dua lelaki dan wanita lain telah dirawat selepas kembali ke Jepun dari bandar Wuhan China.

MALAYSIA

Malaysia mengesahkan kes keempat pada hari Ahad. Semua yang dijangkiti adalah warganegara China bercuti dari Wuhan yang tiba di negara ini dari Singapura.

NEPAL

Nepal berkata seorang lelaki berusia 32 tahun yang tiba dari Wuhan mempunyai penyakit itu. Pesakit, yang pada mulanya dikuarantin, pulih dan dilepaskan.

SINGAPURA

Singapura setakat ini mengesahkan lima kes coronavirus – semuanya tiba di negeri bandar dari Wuhan.

KOREA SELATAN

Media Korea Selatan melaporkan kes keempat negara pada Isnin, memetik Pusat Kebangsaan untuk Kawalan dan Pencegahan Penyakit. Tiga orang lelaki dan seorang wanita itu mengembara dari Wuhan.

SRI LANKA

Sri Lanka mengesahkan kes pertama virus itu pada hari Isnin – seorang wanita Cina berusia 43 tahun yang memasuki negara ini sebagai pelancong minggu lepas dari wilayah Hubei. Pesakit sedang dirawat di hospital, jurucakap di Hospital Penyakit Berjangkit dekat Colombo memberitahu AFP.

TAIWAN

Taiwan telah melaporkan lima kes setakat ini, yang terbaru seorang wanita Taiwan berusia 50-an yang bekerja di Wuhan dan terbang ke pulau itu pada 20 Januari.

THAILAND

Thailand telah mengesan lapan kes setakat ini – tiga menerima rawatan di hospital dan lima telah dilepaskan, menurut menteri kesihatan.

Semua orang yang dijangkiti adalah warganegara China, kecuali seorang wanita Thailand berusia 73 tahun yang kembali dari Wuhan bulan ini.

VIETNAM

Vietnam setakat ini mengesahkan dua kes virus itu. Seorang lelaki yang dijangkiti dari Wuhan pergi ke Ho Chi Minh City awal bulan ini dan menjangkiti virus itu kepada anaknya.

WILAYAH AMERIKA UTARA

KANADA

Kanada mengesahkan kes pertama virus itu pada hari Isnin, seorang lelaki yang mengembara ke Wuhan, dan telah melaporkan kes yang disyaki kedua – isterinya, yang membuat perjalanan dengannya.

AMERIKA SYARIKAT

Amerika Syarikat telah mengesahkan lima kes virus pada pesakit yang baru-baru ini memasuki negara ini dari Wuhan – dua di California dan satu kes masing-masing di Arizona, Chicago dan Washington.

WILAYAH EROPAH

JERMAN

Kes pertama negara itu disahkan pada hari Selasa di wilayah selatan Bavaria dan sedang dirawat di wad pengasingan. Pesakit dikatakan berada dalam keadaan “perubatan yang baik”.

FRANCE

Terdapat tiga kes yang diketahui di Perancis, negara Eropah pertama yang terjejas oleh wabak itu.

Seorang pesakit di Bordeaux dan satu lagi pesakit di Paris. Pesakit ketiga, saudara dekat salah satu daripada dua yang lain, juga telah disahkan mempunyai virus Wuhan.

Ketiganya baru-baru ini mengembara ke China dan telah ditempatkan dalam kuarantin.