Artikel

AS Dan China Berusaha Untuk Memulihkan Rundingan Perdagangan

Apa yang sedang berlaku: Washington dan Beijing sedang berusaha untuk memulihkan rundingan penting yang bertujuan untuk mengakhiri perang perdagangan yang telah mengacaukan pasaran dunia, kata ketua penasihat ekonomi Donald Trump hari Ahad.

Kenapa ini penting: Pasaran kewangan dunia berada di tengah-tengah di mana tanda yang menunjukkan kemungkinan kelembapan ekonomi global – terutamanya kerana perang perdagangan antara dua ekonomi terbesar di dunia.

Apa status rundingan: Rundingan AS-China bermula dengan bersungguh-sungguh pada bulan Januari dan seolah-olah pada awalnya membuat kemajuan, meningkatkan harapan bahawa perjanjian perdagangan dapat dicapai dengan cepat. Tetapi pada musim bunga, presiden AS tiba-tiba menafikan rundingan itu, dengan mengatakan bahawa China telah menolak komitmen sebelumnya. Perbincangan diteruskan pada bulan Jun di peringkat tertinggi dalam margin pertemuan kemuncak G-20 di Osaka, Jepun, ketika Trump bertemu dengan rakan sejawatnya dari China, Xi Jinping. Tetapi pasaran terjejas dengan kejutan baru apabila Trump tiba-tiba mengumumkan bahawa sehingga 1 September dia mengenakan hukuman 10 peratus ke atas RM1.25 trilion ($300 bilion) dalam barang-barang China yang setakat ini telah terlepas.

Kemudian Selasa lalu, Trump telah membuat pengumuman – bahawa berkemungkinan dengan mata pada pilihan raya 2020 – akan memaksa penangguhan pada tarif hingga 15 Disember ini.

Jaminan AS: Larry Kudlow tetap menekankan bahawa perbincangan bersama wakil China menerusi telefon minggu lalu adalah “lebih positif daripada apa yang dilaporkan.”

Apa selepas ini: Peter Navarro – penasihat AS bersungguh-sungguh menolak tanggapan bahawa perang tarif kali ini telah menyakiti pengguna AS dan Asia Tenggara – walaupun kajian yang bertentangan dengan Tabung Kewangan Antarabangsa, Harvard University dan Federal Reserve Bank of Boston. Dari semasa ke semasa perundingan ini dapat dibaikpulih sekali gus dapat menyeimbangkan ekonomi global.

– Sumber AFP