Artikel

Kerugian Suku Ketiga Sapura Energy Terus Melebar

Kerugian bersih suku tahun Sapura Energy Bhd telah melebarkan lebih daripada tiga kali walaupun peningkatan yang besar dalam pendapatannya.

Kerugian bersih bagi suku ketiga yang berakhir pada 31 Oktober 2019 turun kepada RM100.89 juta daripada RM31.09 juta setahun yang lalu disebabkan kenaikan dalam perbelanjaan operasi yang ketara, kata laporan kewangannya.

Tinjauan atau pendapatan syarikat minyak & gas untuk kuartal ketiga naik menjadi RM1.777bil atau 47.35% tahun ke tahun (y-o-y) daripada RM1.206bil pada suku yang sama.

“Hasilnya mencerminkan jumlah besar projek atau aktiviti yang dalam fasa pelaksanaan awal mereka, yang melibatkan terutamanya kejuruteraan dan perolehan, dengan margin projek yang lebih rendah,” kata syarikat itu dalam siaran akhbarnya.

“Susut nilai dan pelunasan serta kos kewangan telah dikurangkan sebagai hasil daripada kecacatan yang dilakukan pada tahun kewangan sebelumnya dan pembayaran balik pinjaman sebelum tahun kewangan ini,” tambah syarikat itu.

Dalam tempoh tahun ke semasa bagi sembilan bulan pertama tahun ini, kerugian bersihnya juga melebar kepada RM326.3 juta y-o-y daripada RM292.88 juta dalam tempoh YTD yang sama tahun lepas.

Perolehan untuk tempoh YTD bagaimanapun melonjak kepada RM5.337 bilion y-o-y daripada RM3.083 bilion pada tempoh yang sama tahun lalu.

“Prestasi kami dalam sembilan bulan pertama mencerminkan daya tahan kami untuk mengekalkan perniagaan kami di tengah-tengah keadaan pasaran yang lazim. Kami akan terus memberi tumpuan kepada usaha untuk meningkatkan lagi operasi dan mengenal pasti dan mengejar peluang di peringkat global, “kata presiden Sapura Energy dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Tan Sri Shahril Shamsuddin.

Syarikat itu berkata prospek bagi industri minyak dan gas terus kekal mencabar.

Ia berkata ia akan meneruskan peluang global sebagai sebahagian daripada strategi pengembangan pasarannya, untuk memanfaatkan keupayaannya, rekod prestasi dan aset yang kukuh.

Ia berkata bahawa orderbooknya berada pada tahap RM15.1 bilion dengan kontrak baru kumulatif menang setakat ini pada tahun kewangan 2020 sebanyak RM3.7bil.

Syarikat itu pada masa yang sama mengumumkan ia memperoleh beberapa kontrak baru dan sambungan kontrak dalam kejuruteraan dan pembinaan (E & C) serta segmen penggerudian semalam.

Syarikat itu berkata unitnya, Sapura Fabrication Sdn Bhd memenangi kontrak dari Hess Exploration And Production Malaysia BV di bawah Perjanjian Petronas Frame, untuk menyediakan kemudahan kejuruteraan, perolehan, pembinaan, pentauliahan dan pemasangan untuk Kemudahan Fasa Pembangunan Penuh (FFD) Fasa 3, Lembangan Melayu Utara, luar pesisir Semenanjung Malaysia.