Artikel

Azrul Osman Rani, CEO Baharu Petronas Dagangan

PETRONAS Dagangan Berhad (PDB) hari ini mengumumkan pelantikan Azrul Osman Rani sebagai Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutifnya yang baru mulai 1 Januari 2020.

Beliau kini merupakan Ketua Pembangunan Komersial & Pembentukan JV di PETRONAS Refinery & Petrochemical Corporation (PRPC) dengan peranan kedua sebagai Ketua Pegawai Eksekutif PRPC Utilities & Facilities.

Seorang sarjana PETRONAS, Azrul memulakan kerjayanya di Perniagaan Runcit PDB sebelum membuat tanda sebagai peniaga di Malaysian International Trading Corporation Sdn Bhd (MITCO), memasarkan pelbagai produk petrokimia untuk pasaran Indonesia. .

Dari 2014 hingga 2018, beliau menerajui rundingan strategik yang membawa kepada pembentukan usahasama antara PETRONAS dan Saudi Aramco di Kompleks Pengerang Bersepadu, pelaburan hiliran terbesar PETRONAS bernilai USD27 bilion.

Azrul mengambil alih tugas daripada Dato ‘Sri Syed Zainal Abidin Syed M Tahir, yang pertama kali dilantik sebagai Naib Presiden Pemasaran PETRONAS, perniagaan Hiliran pada Julai 2017, dan seterusnya sebagai MD/CEO pada bulan Jun 2018.

Mengulas mengenai pelantikan itu, Dato ‘Sri Syed Zainal berkata, “Azrul mempunyai karangan ilustrasi di PETRONAS dalam segmen pemasaran dan komersil, mulai dari aktiviti perdagangan, penggabungan dan pengambilalihan, serta rundingan yang akan melengkapkan dinamik perniagaan. Dengan lebih daripada 23 tahun pengalaman dalam perniagaan minyak dan gas, saya berharap Azrul mengambil PDB ke tahap pertumbuhan seterusnya. “