Artikel

5 Perkara Yang Perlu Diketahui – Arab Saudi Dan IPO Aramco

Arab Saudi, sebuah negara ultra-konservatif, menjalani transformasi besar di bawah Putera Mahkota Mohammed bin Salman (MBS), yang berhasrat untuk menamatkan ketagihan kerajaan terhadap hasil minyak.

Inisiatif ekonomi putera mahkota yang paling bercita-cita tinggi setakat ini telah mendorong syarikat tenaga kerajaan – Aramco ke arah disenaraikan di pasaran saham. Selepas bertahun-tahun penangguhan, keputusan akhirnya telah diumumkan pada hari Ahad.

1. Kenapa IPO begitu besar?
Penjualan sebahagian daripada Aramco membentuk asas pelan pemulihan Putera Mohammed untuk Arab Saudi. Saiz penyenaraian masih tidak menentu, tetapi pada mulanya ia diharapkan dapat menghasilkan sebanyak $ 100 bilion (RM420 bilion).

Angka itu, berdasarkan penilaian $ 2 trilion (RM8 trilion) yang kini dilihat sebagai tidak realistik, mungkin tidak dapat dicapai tetapi walaupun ia mungkin merupakan penawaran pasaran saham terbesar sepanjang masa.

Wang itu diperlukan untuk membiayai projek-projek mega seperti NEOM, bandar mega futuristik bernilai $ 500 bilion yang dirancang di pantai Laut Merah utara, yang laporannya mengatakan akan mempunyai teksi terbang dan robot bercakap.

Tanpa penyenaraian asing yang dirancang pada masa ini, MBS akan bergantung kepada jutawan Saudi untuk menyokong tawaran itu, dan wakil kerajaan dilaporkan melawat ibu negara global untuk menarik perhatian pelabur jauh ke hadapan.

2. Adakah ia berjaya?
Selepas bertahun-tahun kemajuan permulaan ke arah IPO, keraguan timbul dan saham baru akan diteliti apabila ia dilancarkan di bursa Saudi pada minggu-minggu akan datang.

Selain daripada menunaikan penilaian tiket besar, kelewatan itu juga dikatakan berkaitan dengan kekhuatiran Saudi bahawa penyenaraian asing dapat menyalakan cahaya yang tidak diingini terhadap kewangan syarikat rahsia dan kerja dalaman.

“Sekiranya saham jatuh selepas mereka mula berdagang, ia akan menjadi tamparan yang sangat jelas terhadap kredibiliti pembaharuan ekonomi yang begitu rapat dengan Mohammed bin Salman, sebab itulah penilaiannya sangat penting,” kata Kristian Ulrichsen, dari Institut Baker Institute Rice di Amerika Syarikat.

“Para pelabur antarabangsa akan memperhatikan bagaimana Aramco melakukan pertukaran domestik, terutama jika tidak ada butiran firma di bahagian antarabangsa bagi penyenaraian dwi-akhir.”

3. Mengapa Aramco begitu penting?
Aramco mengepam kira-kira 10 peratus daripada minyak dunia dari telaga di bawah padang pasir – kebanyakannya di timur negara tetapi juga di selatan. Terdapat juga beberapa medan minyak luar pesisir utama.

Raksasa tenaga menjana keuntungan paling banyak syarikat pada tahun lalu dengan pendapatan bersih $ 111 bilion (lebih daripada RM500 bilion) – lebih banyak daripada Apple Inc., Alphabet Inc. dan Exxon Mobil Corp digabungkan.

Nasib Aramco adalah asas kepada bekalan tenaga dunia – yang diilustrasikan ketika harga minyak telah disalurkan setelah dua kemudahannya disasarkan dengan serangan pada bulan September, sementara mengetuk pengeluaran hingga setengah.

4. Bagaimanakah MBS memperbaharui ekonomi?
Malah sebelum dia menjadi putera mahkota pada bulan Jun 2017, anak lelaki Raja Salman – sering dikenali oleh MBS awalnya – telah mengumumkan pelan untuk mempelbagaikan ekonomi dan menolaknya daripada pergantungannya terhadap minyak.

Sejak itu, kerajaan telah menyaksikan beberapa inisiatif yang tidak pernah dilihat sebelum ini, yang kebanyakannya berkaitan dengan hiburan dan pelancongan, termasuk projek destinasi mewah pelbagai pulau yang luas.

Wanita telah mendapat sambutan yang lebih baik di dalam tenaga kerja, konsert dibuka kepada warga Saudi, acara sukan antarabangsa diberi lampu hijau, dan visa pelancong pertama dikeluarkan.

Di tengah-tengah harga minyak yang rendah, kerajaan juga meningkatkan harga minyak dan elektrik, mengenakan cukai nilai tambah (VAT) lima peratus dan duti levi kepada 11 juta ekspatriat dalam usaha untuk menjana pendapatan tambahan.

5. Menjual permata mahkota
IPO Aramco telah menghasilkan rasa bangga di kalangan warga Saudi, walaupun ada yang prihatin untuk berkongsi “permata keluarga” dengan orang asing.

“Aramco bererti keluarga, dari persekitaran kerja dengan keperibadian yang anda jumpai, ia merasakan semula jadi. Rasanya seperti di rumah,” kata Naif Ghofaily, seorang pekerja Aramco pada usia 30-an.

“Penjualan telah membawa banyak pendedahan kepada syarikat itu secara global dan walaupun salah satu syarikat terbesar di dunia jauh sebelum penyenaraian yang dicadangkan, saya rasa seolah-olah lebih ramai orang mengenali Aramco hari ini.”