Artikel

Bank Muamalat Lantik Khairul Kamarudin Selaku CEO Baharu

Bank Muamalat Malaysia Berhad mengumumkan pelantikan Khairul Kamarudin sebagai Ketua Pegawai Eksekutifnya yang baru.

Pelantikan ini berkuat kuasa pada 1 November 2019 untuk menggantikan Datuk Haji Mohd Redza Shah Abdul Wahid yang akan bersara.

Khairul telah menjadi Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (DCEO) Bank Muamalat Malaysia Berhad selama lapan bulan terakhir.

Beliau mempunyai Ijazah Undang-undang dari Universiti Anglia Ruslin, United Kingdom. Beliau juga merupakan Ahli Institut Kewangan Islam Berkanun (CIIF).

Beliau membawa bersama pengalaman selama 22 tahun dalam industri kewangan, di mana 14 tahun bersama Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB).

Beliau adalah Ketua Pegawai Eksekutif (BIMB) dari BIMB (Julai 2017 hingga Ogos 2018) dan bekas Ketua Pegawai Eksekutif BIMB Holdings Berhad (Jun 2017 hingga Ogos 2018).

Semasa berkhidmat dengan BIMB dan sebelum pelantikannya sebagai CEO, beliau memegang jawatan Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif, Pengarah Pembangunan Perniagaan, Ketua Perbankan Pengguna dan Ketua Pemulihan Khas.

Pengalaman Industri Perbankan dan Kewangan Islam, Khairul termasuk Pengarah BIMB Investment Berhad, Ahli Lembaga IAP (Platform Akaun Pelaburan), Ahli Lembaga Perbankan dan Kewangan Islam Malaysia (IBFIM), Ahli Lembaga Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP).

Sebelum menyertai BIMB, beliau menyertai Pengurusan Danaharta Nasional Berhad selama 5 tahun.

Khairul memulakan kerjayanya sebagai Senior Audit dengan PriceWaterhouseCoopers Malaysia (Assurance & Business Advisory Services, Banking & Financial Services Group).

“Bank mengalu-alukan En. Khairul Kamarudin yang mempunyai kelayakan perbankan Islam yang sangat baik dan berharap dapat memimpin institusinya dalam fasa seterusnya pembangunannya dalam persekitaran yang semakin mencabar, “kata Pengerusi Bank Muamalat Tan Sri Datuk Dr. Munir Majid.