Artikel

Data Ekonomi AS, China Dijangka Mempengaruhi Prestasi Mata Wang Asia

Pelabur global dijangka bergantung pada makluman oleh Pegawai Rizab Persekutuan dan juga data ekonomi AS yang terkini untuk membantu perkukuhkan dasar monetari AS. 

Sekiranya pasaran mendapat persepsi Fed menyokong pelepasan kadar faedah AS yang lebih tinggi, ini mungkin akan mendorong nilai Dolar lebih tinggi namun, sekiranya sebalik yang berlaku ia akan memberi tekanan ke atas prestasi mata wang negara Asia.

Keuntungan perindustrian China dijangka sekali lagi mendedahkan kesan-kesan yang bakal timbul akibat dari konflik perdagangan yang berpanjangan antara AS. Seterusnya, kelembapan di dunia bagi kedua ekonomi terbesar ini adalah dapat melemahkan sentimen risiko, manakala lebih banyak kelemahan Yuan dapat ditimbang dengan mata wang Asia.

Selain itu, pada peringkat domestik pula menunjukkan indeks harga pengguna pada bulan Ogos dijangka mencatatkan lebih tinggi, selebihnya masih dapat dikawal untuk tahun ini. Perkara ini harus diberi jaminan supaya Bank Negara memiliki ruang dasar yang cukup untuk menurunkannya pada penanda aras kadar faedah.

Minggu ini, sekiranya USDMYR menembusi di atas 4.20, pasangan mata wang dijangka menemui rintangan pada tahap 4.23. Sementara itu, garis sokongan segera bagi pasangan mata wang ini boleh ditarik pada 4.16, sekitar 50- dan 100-hari bergerak purata, dengan sokongan yang lebih kuat ditetapkan untuk bermain pada 4.14.