Artikel

Sime Darby Motors Perluaskan Skala Di Australia Melalui Pembelian Tiga Pusat Pengedaran Trivett

Sime Darby Berhad hari ini mengumumkan bahawa anak syarikatnya, Sime Darby Motors (Australia) Pty Limited telah memeterai perjanjian yang mengikat dengan Trivett, unit runcit automotif Inchcape Australia Limited untuk memperolehi aset perniagaan dan hartanah tiga pengedar kereta mewakili BMW, MINI, Volkswagen, Jaguar dan Land Rover marques di pinggir bandar Parramatta di Sydney.

Perjanjian itu menambah Volkswagen, Jaguar dan Land Rover ke senarai marques di Sime Darby Berhad di Australia, yang dikendalikan oleh Bahagian Motorsnya, Sime Darby Motors. Ia mewakili semua lima barang dagangan di pasaran lain yang beroperasi.

“Pelaburan yang dicadangkan adalah sejajar dengan strategi Sime Darby Motors untuk berkembang melalui penggabungan dan pengambilalihan, yang mensasarkan segmen mewah dan mewah mewah, terutama di pasaran besar seperti Australia. Penambahan pengedar ini kepada operasi Porsche Parramatta yang sedia ada kami akan mengembangkan skala kami dalam perniagaan mewah runcit di salah satu lokasi runcit automotif yang paling terkenal di Sydney. ”

“Berikutan pengumuman Sime Darby Berhad mengenai pembelian Trans-Tasman Gough Group, pengambilalihan ini menunjukkan komitmen jangka panjang Kumpulan untuk pelaburan di Australia,” kata Patrick McKenna, Pengarah Urusan Sime Darby Motors Australia dan New Zealand.

Pengambilalihan itu akan dibiayai oleh pinjaman bank dan tertakluk kepada kelulusan Lembaga Kajian Pelaburan Asing Australia. Ia dijangka siap pada awal Disember 2019.